Пейзажите в гоблените
Пейзажът – пресъздаването на природния свят от художници – има хилядолетна история и се явява един от основните жанрове на световното изкуство.Съвсем нормалната му изява се оказва в гоблените.Пейзажните композиции включват и елементите на „вечното“ – планини, реки, морета – и признаците на мимолетното, както го разбира нашата култура – цветя, дървета, състояния на небето.
Пресъздаването на характеристики и детайли от определено място привлича и авторите, свързани с европейската културна традиция, и творците от Далечния и Близкия Изток. Пейзажното изкуство не само представя различни страни и континенти, но изразява и философията, знанията, стремежите на хората и времето, през което е създадено. Пейзажът (от френски) е описание на природна картина с различна художественна задача. В художествен текст пейзажът изпълнява много разнообразни роли. Чрез него се представя част от обстановката, в която протича събитието.
Пейзажът съдейства за разкриване на атмосферата, в която се развива действието, и на душевното състояние на героите. Той може да съответства или да е в контраст на настроението на героите. Описанията на природни картини могат и да подсказват характера на произтичащите събития. Като елемент в художествените изображения е използван от дълбока древност в Месопотамия, Египет, Гърция, Рим. В ранносредновековен Китай се появява пейзажният жанр шан-шуй (планини и води). В средновековното изкуство от 15 и 16 век той заема все по-голямо място, но като самостоятелен жанр в западноевропейското изкуство се отделя през 17 век. Най-голяма заслуга за това имат холандските художници Херкулес Сегерс, Ян Ван де Велде, Ян ван Гойен и Якоб ван Ройсдал. Световноизвестни пейзажисти са Клод Лорен, Джон Констабъл, Джоузеф Търнър, Исак Левитан.
Всепризнат виртуоз на морския пейзаж е Иван Айвазовски. Художниците предпочитащи да изобразяват морски пейзажи се наричат маринисти. Пейзажът заема важно място в изкуството на импресионистите. Като забележителни майстори на импресионистичния пейзаж се сочат Клод Моне и Камил Писаро. Алфред Сисле предпочита природните пейзажи.Едгар Дега избира градските мотиви. В модерното изкуство пейзажът е предмет на експерименти от страна на поантилизма, кубизма, абстракционизма. Майстор на акварелния пейзаж в България е Константин Щъркелов.
Гоблените през ХVIII век и след това вече стават копия на картини. Предметът на изображението е обикновено пейзаж, сцени на лов и живота в селските райони, често с по-реалистична перспектива от всякога.